Instagram Stories

Instagram Stories - Hvad er det?

Instagram Stories

Instagram Stories 1920 1080 Adverr

Instagram Stories – Hvad er det?

Instagram Stories blev lanceret efter, at Snapchat havde stor succes med deres My Story. I starten lignede det en kopi eller videreudvikling af Snapchats funktion, men Instagram Stories har udviklet sig til mere end det. Vi har kastet os over funktionen og prøver nedenfor at fortælle lidt om, hvad der er, hvordan det virker, samt hvordan du kan bruge det i din markedsføring.

Læs Instagrams egen præsentation her

Instagram har længe været platformen for polerede og finpudsede billede, hvor man kan vise alt lækkert frem for sine mange (eller få) følgere. Det kan man selvfølgelig stadig, men med Instagram Stories har brugerne fået mulighed for at dele billeder og videoer fra deres ever-day-life. Indholdet er tilgængeligt i 24 timer, ligesom vi kender det fra Snapchat, og derfor giver det mulighed for at være lidt mere autentisk i en situation, hvor videoen eller billede ikke kan findes frem senere hen. Siden lanceringen er Instagram Stories blevet meget populært, og Instagram har offentligjort, at der dagligt er over 250 millioner brugere af Instagram Stories.

Du finder Instagram Stories i toppen af din Instagram-app, hvor du kan se nogle runde billeder fra dine venner og de brands, du følger på Instagram. Ved at klikke på billedet kommer historien frem, og der bliver automatisk stiftet til næste billede/video eller næste kontos historie.

Hvad er hovedfunktionerne i Instagram Stories?

Du laver Instagram Stories ved at trykke på det blå + i venstre hjørne, hvor der står “Din historie”. Derfra styrer du selv, om du vil lave et billede, en video eller om du vil uploade noget materiale, som du allerede har gemt på din telefon. Interfacet er meget nemt at finde ud af, så fra at du går i gang, til du sender din første “Story” ud, burde der ikke gå lang tid. Der er dog også lavet nogle mere avancerede funktioner, som du kan bruge til at få mere opmærksomhed eller skabe mere interaktion.

Tilføj tekst – Du tilføjer tekst til dit billede eller din video ved at trykke på skærmen. Derefter popper funktionen frem samtidig med, at du får mulighed for at vælge størrelse og farve på skriften.

Tilføj GIFs, meningsmålinger og meget mere – Når du er i gang med at tilføje tekst til din Story, så har du mulighed for at tilføje flere og lidt mere kreative elementer. Ved at swipe op på skærmen får du et dashboard frem med en masse forskellige muligheder. Her kan du tilføje din placering, et aktivt hashtag, en meningsmål, et barometer, GIFs og meget mere. Det er kun kreativiteten, der sætter grænser, og med disse funktioner har Instagram gjort Instagram Stories til et fantastisk værktøj for virksomheder og brands, da man nemt at tilføje sjove og interkationsskabende elementer til statisk grafik.

Udelukkende tekst – Ved at trykke i bunden vil du kunne vælge mellem forskellige filtre og funktioner. Hvis du vælger funktionen helt ud til venstre, så vil du få mulighed for at offentliggøre en Instagram Story udelukkende med tekst.

Live-funktion – I den næstyderste funktion til venstre finder du live-funktionen, hvor du har mulighed for at starte en livevideo. Når du starter videoen vil dine følgere få en notifikation omkring det, hvorfor det er en god måde at få opmærksomhed på Instagram, hvis man har mange følgere. Du kan se en video omkring livevideo-funktionen her.

Du kan vælge at sende Instagram Stories ud til nogle bestemte venner på Instagram eller som en generel historie, hvor alle dine følgere vil kunne se den. Hvis du virkelig vil gøre noget ekstra ud af din Story, så kan du også oprette grupper med nære venner eller måske nogle bestemte influenter, der følger din Instagram profil, så du nemmere kan ramme specifikke målgrupper med dine Instagram Stories.

Hvordan ser man resultaterne af ens Instagram Story?

Hvis du har oprettet en virksomhedsprofil på Instagram, har du også mulighed for at se resultaterne af Instagram Stories. Det kan du gøre ved at trykke på søjlediagrammet, når du er inde på din egen profil. Her har du mulighed for at se en masse forskellig data fra din profil, ligesom du kan med din Facebook-side på Facebook. Resultaterne fra dine Instagram Stories vil være et punkt lidt nede på siden, hvor du kan vælge, hvilke resultater du vil se.

Det er også muligt at se, hvem der har set din Instagram Story, mens den er aktiv. Det gør du ved at åbne din egen historie og swipe opad på skærmen, hvorefter du kan se antallet af og brugernavne på de personer, der har set hvert billede eller set din historie.

Annoncering i Instagram Stories

1. marts 2017 blev det muligt for alle virksomheder i hele verden at lave annoncer i Instagram Stories.

Der er ikke specielt stor forskel fra at lave almindelig annoncer i Instagram til at lave annoncer med Instagram Stories. Hele opsætningen bliver stadig lavet i Facebooks annonceværktøj, hvor du vælger din målsætning, målgruppe osv. Derefter skal du vælge placeringen af dine annoncer, hvor Instagram Stories vil være en af mulighederne. Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at formatet i Instagram Stories er anderledes end de “almindelige” annonceformater, hvorfor vi som udgangspunkt vil anbefale at lave en specifik målgruppe med et specifikt kreativ til Instagram Stories. På den måde sikrer du, at din målgruppe får den bedste brugeroplevelse med din Instagram Story ad.

Er der en fremtid i Instagram Stories?

Det korte svar er: JA!

Instagram Stories kom i starten frem som en funktion, der mere eller mindre var en kopi af noget Snapchat allerede havde lavet. På rekordtid overtog Instagram Stories dog pladsen som det fortrukne historieformat på sociale medier, og selvom Facebook har prøvet at adoptere funktion ind i deres interface, så har det ikke været med samme succes. I takt med at Snapchat valgte at spænde ben for sig selv med nyt dårlig interface, hvor de mistede en masse brugere og aktivitet, så har Instagram Stories for alvor fået mulighederne for at opnå stjernestatus blandt Instagram-brugerene.

Med Facebook som ejer og over 600 millioner bruger på Instagram, er Instagram Stories klart noget, man skal have i tankerne, når man tænker kreativer til sine kampagner i fremtiden. Som det ser ud lige nu, så ville alt andet faktisk være dumt.

Klik her for at læse mere omkring markedsføring på Instagram og andre sociale medier.